Forum www.4performancecarskg.fora.pl Strona Główna www.4performancecarskg.fora.pl
Chwilowe forum CMTeam
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Sportowa jazda samochodem

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.4performancecarskg.fora.pl Strona Główna -> Offtopic
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
SadiKG
Street Rider



Dołączył: 28 Sie 2008
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kołobrzeg/Gdańsk

PostWysłany: Pią 20:15, 12 Wrz 2008    Temat postu: Sportowa jazda samochodem

Sportowa jazda samochodem

Subaru Impreza oraz Mitsubishi Evo to samochody rodem z rajdowych tras. Wielu użytkowników tych samochodów stara się wykorzystać ich potencjał i doskonali swoje umiejętności sportowej jazdy samochodem.

W niniejszym dziale prezentujemy artykuły oraz informacje umożliwiające zrozumienie podstaw jazdy sportowej. A potem... na tor!

Ze sprzęgłem czy bez?

Hamowanie samochodem to prosta czynność? Teoretycznie tak. Wystarczy przecież wcisnąć pedał hamulca i auto samo zatrzyma się. W praktyce nie jest to już takie łatwe i oczywiste. Jak wynika z moich obserwacji, prowadzonych podczas szkoleń z zakresu bezpiecznej jazdy, w trakcie hamowania przeciętny kierowca popełnia wiele różnych błędów, które w skrajnej sytuacji mogą doprowadzić do wypadku. Co zazwyczaj robimy źle? Po pierwsze, nie uwzględniamy działania ABS-u. Hamujemy w identyczny sposób samochodem wyposażonym w ABS i autem nie posiadającym tego urządzenia. Po drugie, hamujemy zbyt późno, a przecież każdy wie, że rozpędzone auto nie stanie w miejscu. Po trzecie wreszcie, wciskamy w niewłaściwym momencie bądź w niewłaściwej kolejności pedał sprzęgła, co bardzo często wydłuża drogę hamowania.
Źle od samego początku

O tym, jak ważnym elementem samochodu są hamulce nikogo nie trzeba przekonywać. Każdy kierowca, nawet podczas najkrótszej przejażdżki, musi hamować. Prawidłowe używanie pedału hamulca podnosi poziom bezpieczeństwa nie tylko kierowcy i jego pasażerów, ale też innych użytkowników dróg: kierowców, pieszych, rowerzystów. Jak już wspomniałem bardzo często robimy to niewłaściwie. Zastanówmy się dlaczego.

Przypomnijmy sobie, w jaki sposób przygotowaliśmy się do egzaminu na prawo jazdy. Lewa noga bez przerwy znajdowała się nad sprzęgłem, bo jeżeli zgasłby nam silnik, to nie zaliczylibyśmy egzaminu. I to jest właśnie jedna z przyczyn. Na kursie przygotowawczym czy egzaminie, wyrabiamy sobie złe nawyki, które później utrwalamy w codziennej jeździe.

Moje obserwacje potwierdzają to zresztą. Podczas zajęć, na których uczę prawidłowego i bezpiecznego pokonywania zakrętów - kursant, na słowo „hamowanie!”, reaguje w ten sposób, że najpierw wciska sprzęgło, a dopiero potem hamulec. Następnie na luzie wjeżdża w zakręt, a bieg redukuje dopiero w zakręcie bądź już za nim.

Reakcje te nie mają nic wspólnego z zasadami bezpiecznej jazdy. Oprócz nadmiernej prędkości to właśnie te błędne nawyki są główną przyczyną wypadnięcia z zakrętu. Dlatego należy zapamiętać i stosować się do podstawowej reguły. To nie sprzęgło, lecz - jak wskazuje sama nazwa - hamulec służy do hamowania i to najpierw jego wciskamy. Nikt jeszcze samym sprzęgłem nie zahamował. Niby proste i oczywiste. Tylko dlaczego postępujemy na odwrót?
To nie sprzęgło, lecz - jak wskazuje sama nazwa - hamulec służy do hamowania i to najpierw jego należy wcisnąć. Hamowanie z wciśniętym sprzęgłem wydłuża drogę hamowania.
Sprzęgło na końcu

Powstaje więc pytanie - jak prawidłowo operować sprzęgłem podczas hamowania? Najkrócej mówiąc, należy wciskać je tylko podczas redukcji biegu i w końcowej fazie hamowania. Testy przeprowadzone przez specjalistów udowodniły, że droga hamowania wydłuża się, gdy hamujemy z wciśniętym sprzęgłem.

Nieco inne zasady obowiązują w samochodach wyposażonych w ABS. Przy dużej prędkości, na początku hamowania należy co prawda wcisnąć sam hamulec, ale gdy pojawią się oznaki działania ABS-u dodatkowo jeszcze musimy wcisnąć sprzęgło (zdajemy się wówczas na elektronikę, w przeciwnym razie bezwładność silnika może zakłócić działanie układu ABS).
Najpierw hamulec, potem bieg

Dojeżdżając do zakrętu często zmuszeni jesteśmy nie tylko zwolnić - zahamować, ale również zredukować bieg. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, kolejność wykonywania tych czynności jest bardzo ważna. Wyobraźmy sobie, że się zagapiliśmy i zostało nam dwie sekundy na wytracenie prędkości o 50 km/h i wejście w zakręt.

Jeżeli mamy nawyk najpierw redukowania biegu, to zabraknie nam czasu na wyhamowanie i wypadek gotowy. Jeżeli natomiast najpierw zaczniemy hamować, to najwyżej nie zdążymy zredukować biegu i wejdziemy w zakręt powiedzmy „czwórką” a nie „ trójką”, a z tym to już damy sobie radę.

Prawidłowe zachowanie powinno przebiegać zatem następująco: dojazd do zakrętu, hamowanie, redukcja biegu, wejście w zakręt. Pamiętajmy tylko, że przed wejściem w zakręt nie tylko rozpoczynamy redukcję biegu, ale również ją kończymy (nie zmieniamy biegu w zakręcie).

Opanowanie poprawnego hamowania wraz z redukcją biegu przydaje się nie tylko w karierze sportowej, ale również codziennej jeździe.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
47




Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z tasmani

PostWysłany: Śro 22:28, 05 Lis 2008    Temat postu:

Świeżaki słuchajcie mądrych słów

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.4performancecarskg.fora.pl Strona Główna -> Offtopic Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin